Хто ми

LOGO“Ні – поліцейській державі!” – правозахисна коаліція таких українських організацій як ХОГО “Молодіжна правозахисна група – Харків” (МПГ-Харків), ГО “Правозахисна ініціатива” (ПІ), ГО “Тернопільська правозахисна група” (ТПГ), ВМГО “Фундація регіональних ініціатив” (ФРІ), ХОФ “Громадська альтернатива” та ГО “Агенція розвитку громадянського суспільства” (АРГС).

Меморандум коаліції

Правила коаліції

З усіх питань звертайтесь до нас у особистих повідомленнях на офіційній Fb-сторінці.

ТРОХИ ІСТОРІЇ:

В 2010-2011 роках вуличне українське гасло “Ні – поліцейській державі!” стало назвою неформальної коаліції лідерів кількох громадських груп та організацій, які розпочали громадський рух проти міліцейського свавілля через резонансне вбивство студента у Шевченківському районному відділенні МВС міста Києва. Серед ініціаторів руху та учасників тодішньої неформальної коаліції була і молодіжна організація-учасниця сьогоднішньої правозахисної коаліції та її тодішні лідери відповідно. Наприкінці 2015 – на початку 2016 років ми обирали ту ж назву для нашого об’єднання організацій, щоб актуалізувати гасло “Ні – поліцейській державі!” сьогодні…

Меморандум коаліції – в якому ми окреслили наші мотивацію, мету і задачі спільної діяльності – був ухвалений 11.01.2016 делегатами тоді ще п’яти організацій. А Правила коаліції – 29.12.2015. Установчі ж збори створення коаліції фактично розпочалися ще раніше, і тривали майже місяць в різних місцях і різних містах.

Тому плоди співпраці наших організацій та експертів ми рахуємо з часів до створення коаліції і після подій Революції Гідності (хоча, звісно, є що згадати і про часи до останнього Майдану).

ЩО МИ ВЖЕ ЗРОБИЛИ (2014-2017):

– переатестовували колишніх міліціонерів; вчили кандидатів в патрульну поліцію правам людини; проводили співбесіди з кандидатами в патрульну поліцію; моніторили діяльність правоохоронних органів та якість просування поліцейської реформи; проводили круглі столи за участі пердставників поліції, Національної гвардії та Генеральної прокуратури для захисту свободи мирних зібрань;

– моніторили відбір керівників місцевих прокуратур;

– моніторили резонансні судові процеси; спільно з Вищим адміністративним судом напрацювали прогресивні зміни до законодавства в сфері свободи мирних зібрань;

– публічно реагували на резонансні випадки зловживання та перевищення влади правоохоронцями та суддями, випадки невибіркового та непропорційного застосування сили, випадки незаконних затримань, злочинної бездіяльності та анонімності правоохоронців; публічно реагували на небезпечні моменти законодавчих реформ; підготували правозахисні рекомендації для МВС, поліції, Національної гвардії, прокуратури, парламенту та місцевого самоврядування;

– допомогли запобігти узаконенню розпливчастого для трактувань поняття “пособник терористів”; узаконенню виключного права військовослужбовців, правоохоронців та парамілітарних угрупувань самовільно визначати таких “пособників” та застосовувати зброю проти них;

– вмовили законотворців не встановлювати кримінальну відповідальність за заклики до непокори, адресовані правоохоронцям, військовослужбовцям та прикордонникам, державним силовикам та спецслужбістам;

– вмовили законодавців не надавати місцевим держадміністраціям права без участі судів забороняти мирні зібрання в сьогоднішній і усіх майбутніх територіях проведення антитерористичних операцій; вмовили не вводити адміністративні та кримінальні покарання за порушення таких заборон;

– запобігли узаконенню збільшення максимального часу адмінзатримань з 3 до 24 годин, запобігли законодавчому скасуванню презумпції невинуватості в будь-яких адмінсправах;

– добилася узаконення того, що відлік часу утримання затриманих Національною поліцією тепер відраховується з моменту фактичного затримання; узаконення обов’язку Нацполіції пояснювати свої дії включно зі змістом нормативно-правових актів, на підставі яких ці дії здійснюються (крім випадків, коли є необхідність застосовувати фізичну силу, спецзасоби чи вогнепальну зброю щодо правопорушників); узаконення обов’язку поліції доповідати безпосередньому керівництву та відповідним органам досудового розслідування про катування з боку колег або намір це зробити;

– допомогли зупинити ухвалення урядового законопроекту № 2567 “Про сервісні послуги та сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України”, який пропонує паралельно з існуючою мережею центрів з надання адмінпослуг створення сервісних центрів МВС з низкою нових платних послуг;

– запобігли ухваленню небезпечної редакції законопроекту № 2890 “Про муніципальну варту”, який пропонує узаконити альтернативні місцеві правоохоронні органи із занадто широкими повноваженнями. А саме – підконтрольна більшості депутатів місцевої ради обласного центру чи міста обласного значення “муніципальна варта” мала б сприяти виконанню підзаконних актів місцевої ради, вимагати виконання цих актів від людей, а також затримувати їх за публічні заклики у будь-якій формі до невиконання розпоряджень або вимог “вартових”. Місцеві ради отримали б право своїми підзаконними актами збільшувати кількість додаткових завдань, прав і обов’язків “варти”. Законопроект також пропонував надати “варті” право залучати в т.ч. анонімних осіб без упізнавальних знаків для “проведення профілактичних і інших заходів” для охорони публічного порядку;

– в проекті змін до Розділу II “Права людини” Конституції України президентської Конституційної комісії домоглися здебільшого безпечної редакції статті про свободу зібрань та асоціацій, прогресивнішої редакції статті про право на страйк; добились збереження норми про те, що політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань; добились відхилення редакції статті з явною конституційною підставою для законодавчого збільшення часу затримання “для запобігання вчиненню терористичних актів” без рішення суду про тримання під вартою;

– допомогли зупинити ухвалення законопроекту, який пропонував припиняти громадянство людей, котрі вчинили певні злочини;

– добилися відхилення законопроекту № 5110, який пропонував ввести в законодавство розпливчаті термін “образа” та уточнення до терміну “опір” правоохоронцям, а також збільшити відповідальність за правопорушення, учинені відносно правоохоронців;

– запобігли реєстрації скандального пакету змін в Кодекс України про адміністративні правопорушення, закони “Про дорожній рух” та “Про Національну поліцію” – так званий пакет “підкорюйся, а потім оскаржуй!”;

– допомогли зупинити ухвалення законопроекту № 5473 про заборону розміщення офісів в квартирах багатоквартирних будинків;

– на основі напрацювань експертів коаліції “Ні – поліцейській державі!” були розроблені законопроекти № 5700 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” (щодо ідентифікації поліцейських)” та № 5701 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну гвардію” (щодо ідентифікації військовослужбовців Національної гвардії України під час виконання ними завдань із охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки)”;

– на основі напрацювань експертів коаліції “Ні – поліцейській державі!” були розроблені законопроекти № 3587-1 “Про гарантії свободи мирних зібрань в Україні”, № 4479 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо незастосування на території України окремих нормативно-правових актів комуністичного тоталітарного режиму та місцевого самоврядування, що суперечать Конституції та загрожують унітарному устрою України”, № 5455 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” щодо свободи мирних зібрань” та № 5456 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну гвардію України” щодо свободи мирних зібрань”, проект змін в Кодекс адміністративного судочинства України щодо свободи мирних зібрань. Наші експерти-розробники виступають проти регулювання свободи зібрань в сучасній Україні саме спеціальним законом, проте 3587-1 можна вважати модельним проектом спецзакону чи не для всіх демократичних держав світу з верховенством права;

– на основі напрацювань експертів в тому числі коаліції “Ні – поліцейській державі!” був розроблений законопроект № 4753 про внесення змін в Закон “Про Національну поліцію” щодо виконання рекомендацій, які містяться у коментарях Генерального директорату з прав людини та верховенства права Ради Європи,

– на основі напрацювань експертів в тому числі коаліції “Ні – поліцейській державі!” був розроблений законопроект № 5110-1 про внесення змін в адміністративний і кримінальний кодекси щодо відповідальності за правопорушення, учинені відносно працівників правоохоронних органів та працівниками правоохоронних органів;

– на основі розроблених експертами в тому числі коаліції “Ні – поліцейській державі!” правок був до другого читання підготовлений законопроект № 4670 про Дисциплінарний статут Національної поліції України.