Правозахисні рекомендації за результатами роботи правоохоронних органів під час мирних зібрань у центрі Києва 18-22.02.2017

LOGOПравозахисні рекомендації за результатами роботи правоохоронних органів під час мирних зібрань у центрі Києва 18-22.02.2017

МВС України, Національній поліції України, Національній гвардії України:

1). Провести пояснювальні навчання, щодо законності підстав та пропорційності міри застосування сили для поліцейських підрозділів спеціального призначення та віськовослужбовців Національної гвардії України. Заборонити застосовувати силу до людей, які не здійснювали правопорушень, перевищувати необхідну міру застосування сили, а також провести спеціальні навчання щодо того, як локалізовувати правопорушення.

Правоохоронці мають застосовувати заходи примусу виключно до правопорушників, не зупиняючи мирне зібрання і не перешкоджаючи його проведенню. Заходи примусу мають застосовуватися, якщо інші способи були застосовані та не забезпечили припинення правопорушень. У разі неможливості уникнути застосування поліцейських заходів примусу вони не повинні перевищувати міри, необхідної для виконання покладених на поліцію обов’язків, і мають зводити до мінімуму можливості завдання шкоди здоров’ю правопорушників.

2). Невідкладно забезпечити жетонами всіх працівників поліції, особливо працівників поліції особливого призначення. Персональні номери жетонів мають міститися на шоломах у разі їх використання. Запровадити персоніфіковані жетони для військовослужбовців Національної гвардії України, які залучаються до охорони громадського порядку, за прикладом Національної поліції України.

3). Відмовитися від протизаконної практики перешкоджання встановленню наметів, які встановлюються з метою проведення мирних зібрань.

4). Відмовитися від практики перешкоджання символічному підпалу невеликої кількості автомобільних шин під час мирних зібрань, якщо сам підпал не загрожує майну та не становить реальну пожежну небезпеку.

5). Призначати відповідальних за комунікацію з організаторами мирних зібрань задля досягнення більш ефективних перемовин з учасниками зібрань, отримання докладної інформації про план організації зібрання, маршрут зібрання, попередження правопорушень, пояснення намірів та роз’яснення правових підстав для дій правоохоронців (ч. 2 ст. 31 Закону України “Про Національну поліцію”). Запровадити практику комунікації з організаторами мирних зібрань до проведення зібрань у разі наявності інформації про можливі правопорушення та загрози для життя і здоров’я людей під час зібрань.

7). Призначати відповідальних за комунікацію з учасниками мирних зібрань та перехожими задля пояснення причин обмежувати їх пересування та доступ до визначеної території чи об’єктів з обов’язковим доведенням до їх відома нормативно-правових актів, на підставах яких застосовуються такі заходи (ч. 2 ст. 31 Закону України “Про Національну поліцію”).

8). Провести пояснювальні навчання, щодо різниці між поверхневим оглядом, обшуком та оглядом речей осіб, законністю підстав цих заходів. Провести пояснювальні навчання, щодо законності підстав та порядку обмеження фактичного володіння речами людей. Провести пояснювальні навчання про необхідність пояснення людям про причини та роз’яснення правових підстав для таких заходів правоохоронців (ч. 2 ст. 31 Закону України “Про Національну поліцію”).

9). Застосовувати звукопідсилюючу апаратуру під час масових мирних зібрань, а також зібрань з великою кількістю організаторів задля ефективного пояснення намірів та роз’яснення правових підстав для дій правоохоронців (ч. 2 ст. 31 Закону України “Про Національну поліцію”). За нашою інформацією, учасники зібрань часто бувають дезорієнтовані і налякані через незрозумілі для них дії поліції, що іноді призводить до паніки і штовханини або локальних сутичок з правоохоронцями.

10). Розробити за участю широкого кола представників громадськості, та затвердити наказом МВС України із реєстрацією в Міністерстві юстиції підзаконні нормативно-правові акти, які регламентуватимуть дії правоохоронців під час:

– мирних зібрань;

– групових порушень громадського порядку;

– масових заворушень;

– мирних зібрань, частина яких переросла в групові порушення громадського порядку або масові заворушення.

Пропонуємо узяти за основу норми чинних законів України, а також законопроектів № 5455 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” щодо свободи мирних зібрань” та № 5456 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну гвардію України” щодо свободи мирних зібрань”, та стандарти ОБСЄ та Ради Європи.

Верховній Раді України:

1). Ухвалити законопроекти № 5700 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” (щодо ідентифікації поліцейських)” та № 5701 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну гвардію” (щодо ідентифікації військовослужбовців Національної гвардії України під час виконання ними завдань із охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки)”.

2). Ухвалити законопроекти № 5455 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” щодо свободи мирних зібрань”, № 5456 “Про внесення змін до Закону України “Про Національну гвардію України” щодо свободи мирних зібрань” та № 4479 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо незастосування на території України окремих нормативно-правових актів комуністичного тоталітарного режиму та місцевого самоврядування, що суперечать Конституції та загрожують унітарному устрою України”.

Експерти правозахисної коаліції “Ні – поліцейській державі!”

Михайло Лебедь, Михайло Каменєв

ДОВІДКОВО:

“Ні – поліцейській державі!” – правозахисна коаліція таких українських організацій як ХОГО “Молодіжна правозахисна група – Харків” (МПГ-Харків), ГО “Правозахисна ініціатива” (ПІ), ГО “Тернопільська правозахисна група” (ТПГ), ВМГО “Фундація регіональних ініціатив” (ФРІ), ХОФ “Громадська альтернатива” та ГО “Агенція розвитку громадянського суспільства” (АРГС). Докладніше про нас читайте на веб-сайті – www.npd.in.ua

1 коментар для “Правозахисні рекомендації за результатами роботи правоохоронних органів під час мирних зібрань у центрі Києва 18-22.02.2017”

Залишити відповідь